Kracht en pracht van het oosten

Fietsen en wandelen

Er valt nog veel te genieten onderweg. Onze oostelijke regio biedt prachtige fiets- en wandelroutes. In het verleden zijn speciaal voor Naober vier fietsroutes ontwikkeld. Hier vindt u de pdf-versies van de boekjes met de routes en een schat aan aanvullende informatie. Maar ook praktische (materiaal-) tips en aanverwante zaken.

Mooi Achterhoek: Vorden, drie kastelen wandeling.

Afstand: 10,7 km

Informatie over de route.
In he dorp Vorden staan diverse kastelen met goed onderhouden landgoederen. Deze wandeling leid je langs een drietal kastelen. Vanuit het dorp loop je eerst langs het kasteel “Den Bramel” en via het mooie landgoed “t Enzerinck” kom je bij het “kasteel “t Enzerinck”. Van hieruit gaat de tocht via mooie en rustige bospaden richting het kasteel Vorden.

In de routebeschrijving worden bijzonderheden zoals, bezienswaardigheden, horeca, e.d. die zich langs de route bevinden benoemt en daar waar mogelijk is ook een link naar de website opgenomen. Op deze wijze kun je vooraf alvast genieten van de wandeling.

Routebeschrijving.
Je start deze wandeling vanaf de parkeerplaats nabij de Dorpskerk in het centrum van Vorden, gelegen aan de Dorpsstraat.

Vanaf de parkeerplaats loop je richting de Dorpsstraat, hier ga je rechtsaf, je blijft aan de rechterzijde van de straat lopen. Dorpsstraat uitlopen tot aan de T-splitsing en hier rechtsaf. Op de driesprong rechts aanhouden, de Burgemeester Galleestraat in. Op de kruising met de weg (het Jebbink/Molenweg) rechtdoor en tweemaal een weg naar links (het Wiemelink en Zuivelhof) negeren.

Daarna ga je de volgende weg linksaf (nog steeds Burgemeester Galleestraat) en je steekt het spoor over. Eerste pad (Spoorpad) naar rechts negeren en de volgende weg rechtsaf (Overweg). Vervolgens sla je het eerste pad linksaf (Zelstweg).

Op de kruising met de geasfalteerde weg (Oude Zutphenseweg), rechtsaf en het eerste graspad (De Berkel), linksaf. Je loopt tussen de weilanden door en komt uit op een viersprong. Hier loop je de tweede weg naar links in, dit is een bredere grindweg (Lekkebekje) en deze weg gaat direct met een bocht naar rechts. Op de kruising met de klinkerweg (Van Lennepweg) rechtdoor (nog steeds “Lekkebekje”), nu een geasfalteerde weg.

Op de kruising met de Almenseweg ga je rechtsaf en na huisnummer 43 (aan de linkerkant van de weg) neem je het eerste pad linksaf (langs bordje “Opengesteld”). Een smal paadje van rechts negeren en de zand-/geplaveide weg gaat met de bocht naar rechts, je loopt langs de slagboom richting kasteel “Den Bramel”.

Net voor de volgende slagboom (richting het kasteel) neem je het pad rechtsaf. Daarna het eerste paadje linksaf en dit paadje met de bocht naar links blijven volgen. Op de kruising met een geasfalteerd weggetje ga je rechtdoor. Een paadje naar rechts en vervolgens een pad naar links, negeren en op de T-splitsing rechtsaf. Het pad uitlopen tot aan de verharde weg (Almenseweg).

Hier rechtsaf en meteen daarna, op de driesprong, links aanhouden. Je loopt nu heel even op de weg (Heijendaalseweg) en vrijwel direct weer rechtsaf, een bospad in. Je loopt nu op landgoed “t Enzerinck”. Op de driesprong rechts aanhouden en daarna op de T-splitsing rechtsaf. Vervolgens het eerste pad linksaf, je loopt nu achter “kasteel “t Enzerinck” langs. Op de T-splitsing ga je rechtsaf, meteen rechts zie je “Grootvaders huisje”.

Op de Y-splitsing rechts aanhouden en daarna op de viersprong rechtsaf, je loopt richting een weiland. Via het klaphek steek je dit weiland over en via het andere klaphek kom je weer uit op een bospad. Op de T-splitsing, linksaf en een paadje naar links (bordje “Privé terrein”) negeren. Pad uitlopen tot aan een bredere zandweg en hier linksaf.

Een zandweg naar rechts negeren en aan je linkzijde loop je voorbij het kasteel. Klinkerweg (oprit) richting het kasteel negeren en daarna het eerste bospad linksaf (bij een bankje). Dit bospad uitlopen tot aan de T-splitsing en hier rechtsaf. Ook dit pad geheel uitlopen en je komt uit op een zandweg (Enzerinckweg) met fietspad, hier rechtsaf.

Op de kruising met de zandweg (Larenseweg) rechtdoor en de zandweg (Enzerinckweg) met fietspad blijven volgen. Je komt uit op een vijfsprong en hier ga je de tweede weg rechtsaf (nog steeds Enzerinckweg) nu een geasfalteerde weg. Je loopt langs “Boerderijwinkel De Vijfsprong”, tevens “Rustpunt”, dus altijd plek voor een lekker kopje koffie. De geasfalteerde weg wordt als snel een zandweg met fietspad.

Alternatief 1. Struinen over smalle bospaadjes. Wil je even wandelen over smallere bospaadjes, dan neem je dit alternatief.
Hierna neem je het eerste paadje rechtsaf (vlak voor het bord “Grondwater beschermingsgebied”) en op de T-splitsing links aanhouden. Het pad gaat met een bocht naar rechts en de smalle bospaadjes van links negeren. Op een kruising van paden, rechtdoor en het pad blijven volgen tot aan de driesprong (bij een paal met het woord “expeditie”) en hier linksaf.

Direct daarna een paadje naar links negeren en op een kruising van paden rechtdoor. Op de Y-splitsing rechts aanhouden en een pad van links negeren. Volgende Y-splitsing, links aanhouden en het pad uitlopen tot aan de T-splitsing, hier rechtsaf. Vanaf hier ga je verder met “vervolg route”.

Alternatief 2. Wandelen over de bredere paden.
Zandweg blijven volgen en na enige tijd wordt het weer een geasfalteerde weg. Het eerste paadje naar rechts negeren (tegenover de ingang van “Recreatiebospark De Reehorst”). Hierna het eerste bospad rechtsaf (bij bordje “opengesteld”) en dit pad blijven volgen, paden van links en rechts negeren. Vanaf hier ga je verder met “vervolg route”.

Vervolg route.
Je loopt langs de “Algemene Begraafplaats Vorden”. Het pad uitlopen tot aan de geasfalteerde weg (Oude Zutphensweg). Hier ga je rechtsaf en vervolgens op de viersprong linksaf de Kerkhoflaan in. Even later kom je weer in de bebouwde kom van Vorden. Op de kruising met de Netwerkweg rechtdoor, de Kerkhoflaan vervolgen. Op de T-splitsing linksaf (Dienstenweg) en op de volgende T-splitsing, rechtsaf (Netwerkweg). Je komt uit bij de Ruurloseweg (N319), deze oversteken en op het fietspad ga je rechtsaf.

Je steekt het spoor over en direct na de geasfalteerde weg (Schuttestraat), linksaf het paadje (bij bankje) in welke parallel loopt aan de Schuttestraat. Paden van links negeren en even later loop je langs de gracht van het kasteel Vorden. Op de driesprong rechtsaf en je steekt meteen een bruggetje over. Je loopt langs de voorzijde van kasteel Vorden.

Je komt uit op een klinkerweg, hier rechtsaf. Eerste bospad linksaf en dit pad loopt richting een bruggetje. Deze oversteken en het pad gaat meteen met een bocht naar rechts. Vervolgens een pad van links negeren, je blijft aan de linkerkant van de gracht lopen.

Je komt uit op het fietspad langs de weg (De Horsterkamp). Je steekt het fietspad en de weg over en blijft het paadje langs de gracht volgen. Het eerste bruggetje naar rechts negeren en bij het volgende bruggetje rechtsaf. Je steekt via het bruggetje de gracht over en het pad uitlopen tot aan de Dorpsstraat, hier ga je rechtsaf. Vervolgens zie je aan de linkerkant de parkeerplaats liggen waar je ook je wandeling bent gestart.

Achtergrondinformatie.
Geniet vooral van de schitterende, afwisselende natuur rondom Vorden, de goed onderhouden landgoederen, maar ook van de gezelligheid in het dorp. Bij mooi weer is het heerlijk vertoeven op één van de vele terrasjes in het dorp.

Reageren.
Heb je deze wandeling gelopen? Laat ons weten wat je ervan vond, ook eventuele onvolledigheden of verbeteringen horen we graag. Dit kan via: e-mail: info@mooi-achterhoek.nl of website: www.mooi-achterhoek.nl of facebook: www.facebook.com/MooiAchterhoek. Alvast bedankt.

Parkeren.
In het dorp is over het algemeen voldoende parkeergelegenheid. Navigatieadres: Dorpsstraat 1, 7251 BA Vorden.

Openbaar vervoer.
Trein.
Vorden is bereikbaar met de trein. Het station ligt op loopafstand (ong. 600 meter) van het centrum. Vanaf het station loop je rechtdoor de Stationsweg in en aan het eind van deze weg, ga je rechsaf de Dorpsstraat in. Even later ligt aan je rechterzijde de parkeerplaats waar de wandeling start.

Bus.
Vorden is bereikbaar met de bus. Uitstappen bij bushalte Centrum en je staat precies op de plek waar ook de wandeling start.

Plaats een reactie

Naober Nieuwsbrief

Ja, ik wil wekelijks Naobernieuws in mijn mailbox!